De som migrerat helt och hållet till det nya mbx-systemet utan att komplettera med någon fast skrivbordstelefon utgjorde en tredjedel av samtliga användare. De övriga två tredjedelarna använde också den nya tekniken, men valde även att behålla den fasta telefonen för en mindre andel av samtalen.
Sparar pengar
Det undersökta företaget, som inte är namngivet, uppges också spara 33 pund per månad, motsvarande 420 kronor, för varje skrivbordstelefon som ersätts.
Onrelay är nöjd med resultatet av sin studie och kommenterar i ett pressutlåtande att mbx-användarna besvarade 72 procent av samtliga inkommande samtal efter det att den mjukvarubaserade lösningen installerats. Detta uppges vara en förbättring av tillgänglighet jämfört med en tidigare studie, då endast 30 procent av alla inkommande samtal blev besvarade när enbart fasta skrivbordstelefoner fanns att tillgå.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 16 oktober 2008