Hittills har man servat ungefär 600 personer inom myndigheten med epost och kalender. Det är dock verktyg som man har för avsikt att släppa fritt senare.
”Togs fram snabbt”
Än större förändring innebär det att man utvecklat en mobilapp för att kunna göra sökningar på personer och fordon, för att se om de förekommer i vissa av myndighetens register.
– Vi började utveckla den i januari och kunde leverera i slutet av maj. Det var många som var förvånade att vi lyckades ta fram det så snabbt, säger Sarah Hjortsmarker, ansvarig för polisens apputveckling.
Ett viktigt led i utvecklingen av den appen har varit att man följt med poliser ut på fältet. Där har man studerat hur poliserna arbetar, vilken information de efterfrågar och utifrån det skapat prototyper.
– När vi släppt prototyper brukar vi ha användare som kommenterar inom fem minuter och mer än 10 poliser brukar svara inom 24 timmar, säger Sarah Hjortsmarker.
Så engagemanget är högt. Det är kanske inte så konstigt – för poliser på fältet blir det en stor förändring.
– Om man ville göra de här sökningarna förut fick man antingen kontakta ledningscentralen som fick göra sökningarna, eller anteckna och göra sökningar från polisstationen, säger Sarah Hjortsmarker.
Tydliga mål
Polisen har i det här projektet medvetet valt att arbeta enkelt. Tidigare har projekt ofta präglats av långa förstudier och många konsulter. Idag har man istället arbetat enkelt.
– Vi ska ta fram tjänster och produkter, inte stora projekt, säger Daniel Larsson.
Under slutet av januari nästa år hoppas man på 3 000 användare av appen. Slutmålet är 10 000 användare och inte minst fler appar. En app för att på ett säkert sätt ta foton och hantera dem är på gång.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 26 november 2015