PTS: Det här är vanligaste frågorna och klagomålen

PTS Oönskade uppringningar och avbrott. Under 2018 var det de vanligaste klagomålen som PTS får handskas med. Det framgår i myndighetens sammanställning.

PTS: Det här är vanligaste frågorna och klagomålen

Post- och telestyrelsen får årligen in massvis med frågor och får ta emot en hel del klagomål. Dessa sammanställs för att ge en bild av hur det ser ut i landet när det kommer till telefoni och bredband. Och den skiljer sig lite från tidigare.

Detta då det sedan mars 2018  blivit möjligt för privatpersoner och företag att ansöka om stöd för åtgärder som ger tillgång till telefoni och grundläggande internet. En förutsättning för stödet är att det saknas möjlighet till uppkoppling genom det som erbjuds på marknaden.

­– Vi är glada över att bli kontaktade i de här frågorna eftersom vi har ett uppdrag att säkerställa att alla får tillgång till telefoni och grundläggande internet. Den som saknar tillgång kan ansöka om vår hjälp. Men ofta finns det också mycket som den enskilde kan göra för att förbättra sin situation och där vi kan bidra till en ökad kunskap om möjliga åtgärder. Till exempel har PTS information om olika tekniker för internetuppkoppling samt goda råd kring mobiltäckning säger Ann-Sofie Fahlgren, chef vid PTS enhet för konsumentfrågor.

När det gäller frågor och klagomålen framgår det att de vanligaste kategorin av frågor rör nummer. Dels klagomål om att man blir uppringd av icke önskade personer och företag men även saker som rör förlorade nummer vid abonnemangsflytt. Det näst vanligaste klagomålet rör avbrott i telefoni eller bredbandet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.