Rapport: Chatt käkar upp mejlen

Kontaktcenter I en ny rapport från Telia och analysföretaget Arthur D. Little konstaterar man att chatten är på frammmarsch som kontaktväg. Mejlen får däremot stå tillbaka.

Chatten är på frammarsch för kontaktcenter. I år är det 50 procent fler än 2015 som uppger att chatt är en viktig satsning som kontaktväg för kunderna, enligt rapporten från Telia och Arthur D. Little. Vanligaste prioriteringsområde är däremot självbetjäningsportaler och FAQ:er, 29 procent. 9 procent uppger att de arbetar med robotautomatisering. Telefoni däremot bryts inte ut som egen siffra. 

Ganska få företag i Europa anses enligt rapportens kriterier vara ledande i utvecklingen. 4 procent klarar kriterierna: Sömlös integrering av fysiska och digitala kanaler, kunder får avgörande information vid kritiska ögonblick och varje kund möts av information och bemötande som är anpassat efter den specifika kunden.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.