Enligt studien satsar nordiska företag i stor utsträckning på AI. Sju av tio lägger minst tio procent av sin it-budget på AI-projekt, och en fjärdedel investerar mer än 20 procent. Trots detta ser bara 33 procent resultat inom två år.
Skillnaden är ännu större när det gäller de snabbaste projekten, där nyttan realiseras på mindre än ett år. Även här ligger Norden efter övriga Europa.
– Majoriteten av de nordiska respondenterna uppger att avkastningen på AI-investeringar är 40 procent eller högre. För många branscher är detta normalt sett en mycket attraktiv investering. Men jämfört med resten av Europa förväntar sig nordiska företag att fördelarna kommer över längre tid, säger Patric Barenthin.
Organisationen bromsar AI-nyttan
En viktig förklaring till den långsammare avkastningen är hur AI-arbetet organiseras, enligt Deloitte.
I Norden drivs AI-initiativ i högre grad av it-chefen än i övriga Europa. Samtidigt som färre företag har en dedikerad Chief AI Officer. AI är också mer sällan en tydligt integrerad del av den övergripande affärsstrategin.
– När AI främst drivs av it-chefen ligger fokus ofta på tekniska lösningar och kapacitetsuppbyggnad, snarare än på att förändra affärsmodeller och processer. Det skiljer sig från andra ledningsperspektiv, där en Chief Strategy Officer ser AI som en strategisk möjlighet för konkurrensfördelar, och en Chief AI Officer har uppdraget att driva en fullständig genomlysning av hur AI påverkar affärsmodellen, säger Patric Barenthin.
publicerad 22 december 2025