Rapport: Nordiska företag får vänta längre på avkastning från AI-satsningar

AI Nordiska företag investerar i artificiell intelligens i samma omfattning som företag i övriga Europa, men ser betydligt långsammare avkastning på sina satsningar. Det visar en ny studie från Deloitte.

Rapport: Nordiska företag får vänta längre på avkastning från AI-satsningar
Foto: Adobe Stock

Bara en tredjedel av de nordiska företagen uppger att deras mest framgångsrika AI-projekt ger resultat inom två år, jämfört med 43 procent i resten av Europa.

– Antingen har nordiska företag en striktare syn på vad som definierar ett framgångsrikt AI-projekt, eller så måste de börja se AI som en strategisk möjlighet och våga tänka större än bara teknik för att komma ikapp sina europeiska konkurrenter, säger Patric Barenthin som är Director på Deloitte.

Enligt studien satsar nordiska företag i stor utsträckning på AI. Sju av tio lägger minst tio procent av sin it-budget på AI-projekt, och en fjärdedel investerar mer än 20 procent. Trots detta ser bara 33 procent resultat inom två år.

Skillnaden är ännu större när det gäller de snabbaste projekten, där nyttan realiseras på mindre än ett år. Även här ligger Norden efter övriga Europa.

– Majoriteten av de nordiska respondenterna uppger att avkastningen på AI-investeringar är 40 procent eller högre. För många branscher är detta normalt sett en mycket attraktiv investering. Men jämfört med resten av Europa förväntar sig nordiska företag att fördelarna kommer över längre tid, säger Patric Barenthin.

Organisationen bromsar AI-nyttan

En viktig förklaring till den långsammare avkastningen är hur AI-arbetet organiseras, enligt Deloitte.

I Norden drivs AI-initiativ i högre grad av it-chefen än i övriga Europa. Samtidigt som färre företag har en dedikerad Chief AI Officer. AI är också mer sällan en tydligt integrerad del av den övergripande affärsstrategin.

– När AI främst drivs av it-chefen ligger fokus ofta på tekniska lösningar och kapacitetsuppbyggnad, snarare än på att förändra affärsmodeller och processer. Det skiljer sig från andra ledningsperspektiv, där en Chief Strategy Officer ser AI som en strategisk möjlighet för konkurrensfördelar, och en Chief AI Officer har uppdraget att driva en fullständig genomlysning av hur AI påverkar affärsmodellen, säger Patric Barenthin.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.