Enligt lars Neckman har man hos Telia använt rörlig bild, med bland annat livesändningar, i internkommunikationen sedan början av 2000-talet. En erfarenhet är att mediet kräver kortfattad information för att medarbetarna ska ta till sig av det.
– Men det handlar inte enbart om innehållet, utan även hur man väljer kanaler. Vi ville inte att medarbetarna skulle vara låsta vid sina datorer för att ta del av sändningarna, och har nu sett till att de går att se både i mobilen och på stora skärmar på kontoret, förklarar han.
Och användningen av mobilen kan ju ses som nästa steg i den digitala internkommunikationen, det vill säga mobilitet.
Enligt lars Neckman handlar det om en princip som förkortas BYOB, Bring Your Own Behaviour, som går ut på att medarbetarna kan använda sitt privata beteende även på arbetsplatsen. Om människor sitter och kollar på nyhetsklipp och live-sändningar via mobilen när de är hemma, sitter på bussen eller på tåget så ska de kunna ta del av jobbinformation på samma sätt.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 27 september 2017