Rapporten visar också att risken för ransomware ökar markant om ett intrång inte hanteras snabbt. Företag som tar mer än nio timmar på sig att agera löper 79 procents risk att drabbas av utpressningsprogram.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
“Kan vara en utmaning för många organisationer”
Trots att de flesta är medvetna om vikten av snabb incidentrespons uppger många företag att de saknar rätt verktyg och kompetens för att agera effektivt. Den ökade komplexiteten hos e-posthot och bristen på automatisering är några av de största hindren.
– E-postsäkerhet handlar inte längre bara om att stoppa spam eller nätfiske. Det handlar om att förhindra att den första dominobrickan faller i en kedja av cyberhot som kan leda till driftstopp, dataförlust, skadat rykte och långsiktiga konsekvenser för verksamheten. Det säger Neal Bradbury som är produktchef på Barracuda, han fortsätter.
– Att reagera snabbt och effektivt på e-postintrång är avgörande för att kunna stå emot cyberattacker. Det kan vara en utmaning för många organisationer. Resultaten visar att förmågan att upptäcka och neutralisera incidenter ofta hindras av alltmer komplexa attacker, intern kompetensbrist och brist på automatisering. En enhetlig skyddsstrategi som bygger på en stark och integrerad säkerhetsplattform är avgörande.
Undersökningen genomfördes i samarbete med Vanson Bourne. Den bygger på svar från 2 000 it- och säkerhetsbeslutsfattare i Nordamerika, Europa och Asien-Stillahavsområdet.
publicerad 29 oktober 2025