Kontaktcenterleverantören Talkdesk har undersökt vilka följder coronapandemin fick för kontaktcenter över hela världen. Belastningen ökade markant i många kundtjänstavdelningar när samhället stängde ner och besöken i fysiska butiker uteblev.
Så påverkades kontaktcentret av coronapandemin
kontaktcenter Längre väntetider och telefonsamtal enligt Talkdesks globala undersökning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Talkdesk lyfter bland annat fram att väntetiden för kunder under pågående samtal (hold time) ökade med hela 71 procent. Samtalslängden ökade också med 13 procent enligt Cx Today.
Distansarbete fortsatt stark trend
Andelen agenter som distansarbetade permanent ökade också markant, från 13 procent i början av 2020 till 86 procent i juni 2020 enligt Talkdesk. Så många som 27 procent av Talkdesks kunder verkar också vara inställda på att fortsätta jobba på distans på obestämd framtid.
Undersökningen genomfördes i sex olika världsdelar. Flera olika branscher och totalt 2200 kunder till Talkdesk ingår i underlaget.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se