Smartphones armbågar undan gps-enheter

Försäljningen av smarta mobiltelefoner med integrerad gps har gått om dedikerade gps-enheter under tredje kvartalet. Bland tillverkare av smartphones är Apple samtidigt framgångsrik och är nu näst störst på den globala marknaden.

Canalys har undersökt försäljningssiffror för smartphones med gps under tredje kvartalet och jämfört dem med motsvarande siffror för dedikerade gps-enheter.

I Emea-regionen, innefattande Europa, Mellanöstern och Afrika, har trenden för renodlad gps svängt, med en minskning av total försäljning jämfört med förgående kvartal. Detta trots att andra regioner fortfarande ser en stadigt tillväxt. Samtidigt har marknanden för smartphones med stöd för gps i det närmaste exploderat och gått om rena gps:er i försäljning.

Dubbelt upp för smartphones

Under tredje kvartalet skeppades 10,4 miljoner smartphones med integrerad gps, vilket är lite drygt dubbelt så mycket som under andra kvartalet. Antalet sålda gps-enheter i emea minskade under samma period från 4,8 miljoner till 4,3 miljoner.

Chris Jones, vd på Canalys, och som granskat försäljningsunderlaget, förutspår därför en stark hotbild mot tillverkare av gps-enheter tack vara allt större funktionalitet i smarta telefoner.

– Med gps inbyggt i del flesta smartphones, och användare som också får kartor med som standard, och med flera skäl att använda dem, ökar hotet mot gps-tillverkarna. Det kan visserligen vara så att en gps ger bättre användarupplevelse i bilen idag, men tillverkare av smartphones lär sig och släpper nya telefoner och mjukvara hela tiden. Nokia är redan den största leverantören av mobila lösningar över samtliga plattformar i emea, efter Tomtom, och bara hårfint efter Garmin, säger Jones i ett pressutlåtande.

Apple näst störst i världen

Konkurrensen inom den globala marknaden för smartphones är också fortsatt tuff. Med nära 40 miljoner smartphones sålda under tredje kvartalet har Apple seglat upp på en andraplats, med drygt 17 procent av marknaden. Iphone 3g har därmed visat sig vara en riktig guldkalv för företaget, som sålt fler Iphone-enheter än vad som sålts av samtliga Microsoft-baserade telefoner sammanlagt.

Även RIM har haft goda resultat och tagit andelar från Nokia. Även om den finska mobiljätten fortfarande är störst, med sina 39 procent av marknaden, har gapet stadigt minskat. Exempelvis hade Nokia drygt 51 procent var marknaden under samma kvartal 2007.

Tim Shepherd, analytiker på Canalys, tror att den något sena introduktionen av företagets första smartphone med pekskärm givit konkurrenterna fördelar och låtit dem vinna mark.

Bra har det även gått för Microsoft som, trots nedpetning till fjärde plats i lista över skeppade operativplattformar, ökat sin marknadsandel till nästan 14 procent. Störst är fortfarande Symbian med nära hälften av marknaden, följd av Apple och RIM, som har 17 respektive 15 procent av marknaden. Även där är Apple vinnare med störst ökning jämfört med samma kvartal förra året, då marknadsandelen endast var drygt tre procent.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.