
Tillväxten på den globala mobiltelefonmarknaden är fortfarande stark. Jämfört med det första kvartalet i fjol så ökade antalet sålda telefoner med 14 procent till 257,4 miljoner sålda enheter. Det är framför allt marknaderna i Kina och Japan som driver på utvecklingen, medan ökningen av försäljningen var betydligt lägre i Västeuropa och USA, jämfört med samma period förra året. Försäljningsnivåerna gör dock att Gartner fortfarande står kvar vid sin prognos att det kommer att säljas 1,15 miljarder mobiltelefoner under 2007, vilket motsvarar en ökning med 16 procent jämfört med 2006.
Marknaden domineras av Nokia som sålde 92 miljoner telefoner under det första kvartalet, vilket ger en marknadsandel på 35,7 procent. Förutom Nokia, som ökar sin marknadsandel med 1,8 procent, är det bara Sony Ericsson som växer bland de stora tillverkarna när det gäller marknadsandelar. Sony Ericsson sålde 21 miljoner telefoner under det första kvartalet, vilket ska jämföras med 13 miljoner under samma period förra året. Förklaringen är bland annat att företaget lyckats väl med försäljningen i alla sina olika prissegment.
