En granskning av forum på nätet påvisar också svårigheter med synkronisering till Microsoft Outlook när säkerhetsprogram från Norton och Norman är aktiva på Windows-datorer. När dessa stängts av fungerar dock överföringen bättre. Frågan är samtidigt om man vill stänga sina brandväggar och antvirusprogram varje gång man ska synkronisera.
Vilseledande garanti
Till råga på allt har tillverkaren också utfäst en garanti som kräver att man läser det finstilta extra noga. Om telefonen havererar och kundtjänst inte kan avhjälpa felet, har man rätt till en ny telefon via det medföljande supportkortet. Men det finns en hake, garantin gäller bara om man befinner sig utomlands. Det fick en frustrerad Anders Sundberg, vd på Stockholms Borgerskap nyligen fick erfara. Han kontaktade kundsupporten när batteriet till X1 slutade fungera, och fick höra att han inte hade rätt till någon ersättningstelefon eftersom han befinner sig i Sverige.
– Jag frågade då om garantin skulle gälla om jag befann mig i Danmark istället. Ja, sa dom, säger Sundberg till Telekom idag.
Bara för de som reser
Kunder som köpt telefonen i Sverige får alltså bege sig till närmaste grannland för att utnyttja garantin om katastrofen skulle vara framme. Detta trots att tillverkaren i ett eget pressmeddelanden förkunnar att ”X1-supportkort ger användaren en servicenivå utöver det vanliga” samt ”Även utomlands har användare tillgång till den nya supportservicen”, något som antyder att garantin gäller oavsett var man befinner sig.
Gustaf Brusewitz, pr-ansvarig för Sony Ericsson i norden, förklarar för Telekom idag att supportkortet i första hand är tänkt för användare som reser mycket. Det krävs även att telefonen går sönder utan yttre åverkan, vilket tillverkaren gör en bedömning av när enheten skickas in.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 4 december 2008