Stigande oljepriser ger bränsle till telematiken

Bränslepriserna för transportbranschen har ökat med 28 procent under 2005. Det gör att transportföretag tittar allt mer på telematiklösningar som kan hjälpa till att hålla kostnaderna under kontroll.

Stigande oljepriser ger nytt bränsle till marknaden för telematiklösningar riktade till den europeiska transportindustrin, enligt en ny rapport från analysföretaget Berg Insight. Fleet management lösningar brukar i genomsnitt minska bränsleförbrukningen för ett kommersiellt fordon med mellan 5 och 15 procent.

Eftersom bränslepriserna för transportbranschen har ökat med 28 procent under 2005 och förväntas fortsätta stiga finns det nu allt starkare incitament för transportföretag att investera i teknologi som hjälper dem att hålla kostnaderna under kontroll. Tobias Ryberg, telekomanalytiker på Berg Insight, bedömer att andelen sålda tunga lastbilar som levereras med ett telematiksystem kommer att överstiga 50 procent år 2009, jämfört med färre än 10 procent 2005.

Nya regler

Nya regler för vägavgifter och trafiksäkerhet driver också på marknaden för telematiksystem. Det tyska vägtullssystemet Toll Collect har blivit en av världens största telematikapplikationer där över 400 000 tunga lastbilar är uppkopplade mot gsm-nätet.

Körsträckor som rapporteras genom systemet utgör grunden för tiotals miljarder kronor i vägavgifter som tas in av den tyska staten. Ett ännu större projekt har föreslagits av EU kommissionen. Från 2009 vill kommissionen införa ett paneuropeiskt automatiskt nödsamtalssystem baserat på gsm och satellitpositionering som kan bli ett krav i alla nya fordon som säljs inom EU. Enligt kommissionen kan systemet spara upp till 2 000 liv per år när det är fullt utbyggt.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.