Stjärna fyrkant tappar omsättning

Telekedjans besluta att sluta priskriga om mobilförsäljning till storföretagen har gett ett ordentligt tapp i omsättningen utan att för den del slå mot resultatet.

Stjärna fyrkant drog första halvåret i år in 18,5 miljoner kronor mindre än under sista kvartalet 2011. Bakom försäljningstappet står enligt företagets halvårsrapport ett strategiskt beslut att inte försöka konkurrera om de renodlade hårdvaruaffärerna med de största företagen. Marginalerna är helt enkelt för små.

Resultatet efter skatt blev en förlust på drygt två miljoner kronor vilket var en förbättring med en dryg miljon. Resultatet före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) blev ett svagt plus på 0,8 miljoner.

Hoppas på offentlig sektor

Vd Jonas Arnström hoppas mycket på det ramavtal som Stjärna fyrkant tecknat med Kammarkollegiet om leveranser av mobiltelefoner och tillhörande tjänster till den offentliga sektorn, även om de ännu inte hunnit påverka intäkterna. En ökad bruttomarginal och sänkta kostnader gör att han ser positivt på framtiden trots att han bedömer att marknaden även under resten av året kommer att präglas av osäkerhet och ojämn efterfrågan.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.