Studie: Så vill vi kontorsarbeta i framtiden

Hemarbete Möjligheten att ta rast i trädgården, tupplurar – och att kunna jobba naken. I en ny studie framgår det att många ser stora fördelar med hemarbete. Men hur ser det ut i framtiden – är nio-till-fem något vi kommer återgå till?

Studie: Så vill vi kontorsarbeta i framtiden

När kontoren världen över stängde i våras var det många som fick panik. Den dagliga rutinen stördes helt och hur skulle det hela fungera? Nu, när vi närmar oss slutet av året framgår det som att oron ersatts och istället ser de flesta positivt på att ha sin arbetsplats hemma. Det framgår i en studie som Kaspersky genomfört

I undersökningen har Kapsersky tittat på 8 000 personers arbetsmönster under rådande pandemi och ser flera trender. En tydlig är att många inte ser det som troligt att de vill återgå till klassiska kontorstider igen. En annan är att många tar sovmornar oftare, gärna arbetar i mjukisdressen samt vissa gånger helt utan kläder. Och i studien erkänner även många att de lägger mycket tid på annat än jobbet.
– Pandemin har varit ett tveeggat svärd för många medarbetare. Å ena sidan upplever många att det är skönt att slippa långa resvägar till jobbet, å andra sidan finner många att det är svårt att hålla sitt arbetsfokus uppe i en hemmiljö med barn och sällskapssjuka partners. Vid sidan om detta är det allt för många som slarvar med IT-säkerheten på hemmaplan. Det är något vi råder alla att inte göra – oavsett om de väljer att vara nakna eller ej, säger Marina Titova, Head of Consumer Product Marketing, Kaspersky.

Många vill inte återgå till heltid på kontor

Andra intressanta aspekter i studien är att av de tillfrågade så är endast en tredjedel redo att gå tillbaka till heltid på kontoret. Och att den siffran är så hög beror till stor del på tillfrågade i Japan – som plikttroget vill återgå och gärna ha kvar långa kontorstimmar.

Något som dock är smärtsamt tydligt är att något som försvinner på hemkontoret är den kollegiala känslan och sociala livet. Bara att få se sina medarbetare, höra kontorsjargongen och skämten samt inte minst AW:n.

Studien som sådan är ett intressant dokument och visar att covidpandemin i all sin hemskhet har lett till ett stort skifte i hur vi ser på arbete. Och det här kommer bli något som alla företag måste beakta. För hur de agerar när det kommer till hemarbete och hur det stödjer den nya typen av hybridkontor – blir avgörande för hur konkurrenskraftiga de kommer att vara. I kampen om medarbetare och kunder.

 

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.