Svag kundtillväxt för Tre

3g-operatören Tre har enbart fått 3 000 nya kunder på den skandinaviska marknaden under årets andra kvartal.
Men Tre menar att de nu fått en kundgrupp som genererar mer pengar, eftersom de använder fler tjänster i nätet.

Operatören Tre hade den 30 juni 417 000 mobilabonnenter i Sverige och Danmark. I ett pressmeddelande skriver Tre att den skandinaviska marknaden utvecklas positivt som helhet såväl som antalet abonnenter och intäkter per användare.

Men under årets första kvartal har Tre i Sverige och Danmark enbart lockat 3 000 nya abonnenter. I mars fanns 414 000 abonnenter i de båda länderna. Framförallt i Danmark har operatören haft en tillbakagång i antalet abonnenter, vilket Tre menar beror på en tuffare marknad i kombination med en svagare profil.

Tre uppger dock att man under våren övergav priskriget, vilket tydligt ska ha förändrat strukturen på kundgruppen.

– Våra kunder idag i jämförelse med dem vi hade i mars är till vissa delar helt annorlunda, säger Tres vd Shlomo Liran som ser en kraftig ökad användning av tjänsterna i nätet.

Intäkterna per kund ska med andra ord blivit högre under andra kvartalet, men Tre redovisar dock inga siffror att jämföra med. Inte heller redovisas när verksamheten beräknas gå med vinst eller exakta siffror på antalet abonnenter i Sverige.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.