En ny Temo-undersökning som genomförts på uppdrag av Microsoft och Fujitsu-Siemens visar att det finns ett stort glapp mellan de tjänster som säljare anser sig behöva ha tillgång till för att jobba effektivt utanför kontoret och vad de har tillgång till. Det trots att säljarna tillhör de mest mobila och rörliga medarbetarna på företag och är en affärskritisk yrkesgrupp.
Undersökningen har genomförts bland 300 svenska säljare på företag med mellan 50 och 500 anställda. Svaren visar att nio av tio säljare behöver kunna läsa och svara på e-post för att arbeta effektivt, men bara sex av tio har kontinuerlig tillgång till sin e-post när de arbetar utanför kontoret. Åtta av tio behöver komma åt prisuppgifter och dokument från företagets interna nätverk, men bara varannan säljare kommer alltid åt det när de arbetar utanför kontoret. Åtta av tio behöver komma åt information om kunder i företagets kund- eller säljsystem, men bara hälften har det idag när de arbetar utanför kontoret.