Svenska tekniken ska säkra norska vägar

Molntjänst Artificiell intelligens och uppkoppling ska göra bilar till rullande väderstationer. Nu investerar norska trafikverket i svensk teknik för att göra vägarna säkrare.

Svenska tekniken ska säkra norska vägar

I takt med att allt fler saker blir uppkopplade, kommer stora möjligheter. Svenska företagen Klimator och Nira Dynamics har utvecklat ett system som tar tillvara på den information som plockas in av moderna bilars sensorer, och kombinerar detta med fasta vädersensorer. Med utgångspunkt från underlaget levereras en realtidstjänst för väglag samt en skarp vägvädersprognos för de närmsta tolv timmarna.

Tekniken kallad Road Status Information (RSI) har stor potential för att minska olyckor, men även se till att resurser blir mer effektivt använda.

– Hela branschen behöver göra ett stort tekniksprång för att möta ökade krav från våra bilister, och vi har utvärderat den svenska tekniken under några år. Vår bedömning är att den är helt i front inom området, säger Torgeir Vaa på Statens Vegvesen, den norska motsvarigheten till Trafikverket.

Inspirerat av däcktryckssensorer

Mjukvaran är enkel att installera och den kopplar upp fordonet mot en molntjänst. Tack vare information från bilen och dess sensorer kan systemet skapa sig en uppfattning av omgivningen. Yttertemperatur, aktuell vägfriktion och aktiviteten på vindrutetorkarna är några saker avslöjar avvikelser.

– Vi har hämtat inspiration från den däcktryckssensor som vi levererar till närmare 35 miljoner bilar i världen som också bygger på våra algoritmer. I framtiden kommer inte informationen att skickas från en plugg – utan programvaran kommer finnas som standard i alla moderna bilar, men det tar några år till, säger Gustav Kristiansson, chef för nya teknologisatsningar på NIRA Dynamics som utvecklat mjukvaran.

Stort intresse för tekniken

Projektet mellan Klimator och Statens Vegvesen lanserades under januari i Tromsö och över 300 privatpersoner anmälde sig för att få vara med.

– Vi blev tagna på sängen. Nu i starten har vi ett 50-tal enheter tillgängliga för allmänheten, men det är väldigt roligt att det finns så stort engagemang hos privata förare. Övriga pluggar kommer att bäras av fordon, med andra rörelsemönster som taxi- och hyrbilar, men också olika typer av budbilar. Nu väntar några mycket spännande vintrar för oss, säger Torgeir.

Intresset är stort från många länder och RSI kommer att ställas ut i februari på Piarc, en av de största mötesplatserna för trafiksektorn inom forskning och ny kunskap i Europa. 

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.