Svenskar vill inte lyssna på privata mobilsamtal

Mobiltelefonen är en självklar del av vår vardag men det finns situationer då privata samtalsämnen irriterar och inte lämpar sig för det offentliga rummet. Däremot är svensken oväntat tolerant gentemot mobilprat i kollektivtrafiken och på krogen. Tele2 har frågat cirka 5 000 personer om det är något de retar sig på när det kommer till andras mobiltelefonvanor.

Enligt Tele2s undersökning tycker 31 procent av svenskarna att det är olämpligt att diskutera privata detaljer på offentliga platser. Vi vill heller inte höra om andras relationsproblem (19 %), gårdagens hångel (18 %), privatekonomi (17 %) eller ens om andras jobbproblem (15 %).

På bion, under mötet och på lektionen gör man bäst i att inte prata i mobilen om man inte vill irritera gemene man. Däremot är svensken oväntat tolerant när det gäller mobilprat i kollektivtrafiken och på krogen, bara 3 procent anser att kollektivtrafiken ska vara mobilfri och motsvarande siffra för restauranger är 11 procent. Inte heller fotbollen är helig, bara 5 procent bannar mobilen under match.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.