Att det moderna kontoret och företaget ser helt annorlunda ut i dag än för bara fem år sedan är inget som behöver påtalas. Och i takt med att arbetsplatserna blir allt mer lättrörliga och digitala – så förändras spelplanen för teleoperatörerna. Att tro att ens företagsaffär kan överleva enbart på en bra växeltjänst – lär inte vara kvar i branschen länge.
Tele2: ”Viktigaste att skapa värde”
Telefoni Datahunger och ett behov av att få röra på sig. När Tele2 uppdaterade sitt företagserbjudande var det fri roaming och surf som efterfrågades säger Oscar Wenell, produktchef för Tele2 B2B.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Tidigare i år så gjorde Tele2 en rejäl uppgradering av sitt företagserbjudande. Stora rubrikerna var fri roaming samt ökad surfmängd och enligt Oscar Wenell på Tele2 så var det ett naturligt steg att ta.
– Den nya produktportföljen som vi just lanserade tar tillvara på det alltmer digitaliserade samhället och behovet av enkelhet som vi på Tele2 ser hos våra företagskunder. Vi vet att våra kunder har ett större behov av kommunikation och ökad datamängd oavsett var det befinner sig i världen. Med det här erbjudandet så ger vi dem mer värde genom att bland annat erbjuda fri roaming i 62 länder och bättre prisplaner.
Att kunna erbjuda mer data har varit ett måste. Detta eftersom många skrivbord flyttat upp i molnet och Tele2 sett att dataförbrukningen ökar enormt de senaste året.
– Värdet av obegränsad kommunikation är såklart lika viktigt för företag som för privatpersoner. Vi ser en mycket stark trend att våra kunder väljer en obegränsad datamängd eftersom det skapar värde och förenklar vardagen för medarbetarna. Vi ser också att företagen använder data mer. Enligt vår rapport ”Data om Data” så har användandet gått upp med 44% mellan 2018 och 2019 och vi ser en ökning även i år, säger Oscar Wenell.
”Länder kunderna har nytta av”
Det andra benet i det nya företagserbjudandet är många slopade nationsgränser. De som kritar på för ett abonnemang hos Tele2 får fri roaming i 62 länder. Men Tele2 är dock inte ensamma om att försöka locka företagen med ett internationellt nät. Så vad är det som skiljer dem från exempelvis Tre?
– Vi vill alltid kunna erbjuda våra kunder obegränsad kommunikation både i Sverige och utomlands. Utöver Sveriges bästa täckning enligt P3 och roaming i alla EU-länder så erbjuder vi bland annat USA, Australien, Kanada, Sydkorea och Schweiz med fri roaming. Vi har valt de länder där vi vet att våra företagskunder vanligtvis gör sina resor för vi tror att våra kunder vill känna att de betalar för tjänster som de använder och har nytta av.
Telekom idag pratade tidigare med analytikern Leif-Olof Wallin på Gartner (https://techtidningen.se/analytikern-det-har-maste-operatorerna-tanka-pa/) som påpekade att marginalerna är minimala på företagstelefoni. Han ansåg att svenska operatörer i allmänhet var för dåliga på att visa kundvärde och att det här fanns stort förbättringspotential. Om detta håller Oscar Wenell med om.
– Han har helt rätt i att det viktigaste är att skapa värde för användarna, vilket alltid är fokus när vi utvecklar våra produkter. Med det nya erbjudandet så ger vi våra kunder mer för pengarna genom större datapaket och mer roaming. Vi upplever att våra kunder redan ser värdet av obegränsad kommunikation. De tjänster som vi levererar är avgörande för att landets företag och offentlig sektor ska fungera. Det är alltid det vi utgår från när vi utvecklar nya paket och tjänster.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se