”Telia missbrukar sin ställning”

Nu går också Tele2 till attack mot Teliasonera och menar att Telia diskriminerar andra operatörers kunder vid exempelvis felavhjälpning.
– Telia missbrukar sin ställning, säger Jan Tjernell, chefsjurist på Tele2 som menar att lösningen är att skilja Telia från accessnätet.

Sedan drygt ett år kan konsumenter fritt välja leverantör av fast telefonabonnemang. Tele2 och de andra företag som erbjuder sina kunder att teckna fast telefonabonnemang köper denna tjänst av Telia som äger det så kallade accessnätet. I tjänsten ingår att Telia svarar för felavhjälpning.

 PTS konstaterade i en rapport i förra veckan att Telia ger sina egna slutkunder felavhjälpningstider som är ”avsevärt kortare” än de som gäller för konkurrenternas kunder. Det är detta som nu upprör Tele2.

– Att Teliasonera missbrukar sin ställning och ignorerar myndigheternas beslut är anmärkningsvärt. Deras agerande drabbar framför allt konsumenterna, som självklart ska ha samma snabba felavhjälpning oavsett vilken operatör de valt. Detta visar bara än en gång att Teliasonera inte respekterar PTS beslut och därmed inte heller relevant lagstiftning, säger Jan Tjernell, chefsjurist, Tele2.

 Tele2 publicerade nyligen en rapport som visade på liknande problem inom adsl-området. Lösningen är att skilja Telia från accessnätet.

– Detta är ytterligare ett exempel på de problem som följer av att Teliasonera äger accessnätet och därigenom verkar på marknaden både som slutkundsleverantör och som grossist. Lösningen är att accessnätet skiljs från Teliasonera, avslutar Jan Tjernell.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.