– Det är ett strategiskt val för företag. Många väljer att värdera vad som är och inte är kärnkompetens. I många firmor är inte det här kärnkompetens. Om man inte ser det som kärnkompetens kan det vara ett alternativ.
Förtroende viktigt
Kent Jonsson berättar att de flesta kunderna känner till molnet, men att det finns tveksamhet på om man vågar lägga ut det på extern part som tidigare funnits som egen hård och mjukvara. Han tycker det är viktigt att skapa förtroende så att företag törs lägga tjänsterna på dem.
– Det blir kritiskt när man bygger upp det från något som redan är beprövat. Det är få företag som tjänar på att ha egen hård och mjukvara, men det är en tröskel att komma över och kärnan är att man vågar lita på det. Förtroendefrågan är nyckeln, speciellt när man bygger upp något nytt.
Tar hand om driften
Kent Jonsson tror på molntjänsterna eftersom företag inte behöver några långa investeringar.
– Vi skapar skalfördelar och lösningen är framtidssäker. Vi tar hand om uppgraderingar av hård och mjukvaran och alla drift. Jag tror det är ett viktigt område som kommer växa mycket framöver. Epost- och kalendertjänsterna kommer att kunna byggas på med röst och video.
Läs mer i artikeln: Kopelman om Telia: ”OCS nästa steg”
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se