Thomas Brauner: Så jobbar du smart hemma

Enligt kommunikationskonsulten på Split Visions har utvecklingen hoppat tio år framåt på några veckor – och när det gäller digitala möten har vår inlärningskurva skjutit i höjden.

Thomas Brauner: Så jobbar du smart hemma

– Jag tror att vi ser förändringar i arbetslivet som är här för att stanna, där kontorsarbete sker mer på distans. Synen kommer att förändras till att handla om vad som behöver göras snarare än om den tid som ska läggas ner. Men lösningarna får inte vara för tekniska. Verktygen ska upplevs som enkla att jobba med och alla kan ansluta visuellt. Jag tycker att många verktyg är så bra att de lever upp till det som man kan förvänta sig, säger Thomas Brauner.

Undvik mjukisbyxan

Han anser att man kan behöva ett specifikt mindset för hemarbetet.

– När man sitter på distans så är det viktigt att man gör en skillnad mellan hemmet och arbetet. Det är frestande att ha på sig mjukisbyxor, men då är det svårt att få hjärnan att ställa om. Sätt därför på dig vanliga arbetskläder. Och det är bra om du kan ha en plats som är gjord för arbetet, så att du exempelvis inte sitter i sängen eller soffan och jobbar. Sätt upp en stor skärm med en ordentlig kamera, säger han.

För att du ska kunna vara produktiv krävs goda rutiner, annars är det lätt att bli distraherad. Försök ha samma upplägg på dagen som du har när du är på jobbet. Sitter du mest i möten på förmiddagarna, se då till att ha eftermiddagen fri för att producera och beta av mail.

Inled dagen med ett videomöte

Videomöten kan innebära att man tacklar det som ska avhandlas mer effektivt, men det är viktigt med engagemang. Inled gärna dagen med ett gemensamt videomöte. Det är då viktigt att man låter alla säga något, om så bara kring sina förväntningar på mötet eller hur man har planerat upp dagen. Avsluta möten på samma sätt, Man bör även ha videomöten vars enda syfte är att umgås.

– Det blir väldigt stelt i början men det är viktigt att man avsätter tid för den sociala delen, där videon blir lite mer som kaffesnack, säger Thomas Brauner.

Hans avsslutande råd är att jobba säkert. Följ de råd och regler som it-avdelningen har satt upp för distansarbete så att eventuell känslig företagsinformation är skyddad. Använd de verktyg som företaget har bestämt och stäm av vid behov om nya verktyg.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.