Transparans nu! tycker Telenor

Hur Teliasonera väljer att lösa hanteringen av accessnätet är ointressant för Telenor, bara det händer något nu.
Man har tröttnat på utspelen och löftena från Telias sida och oroar sig att marknaden för bredband hinner ändras innan något händer.

När Informationsdirektör Annica Elmehagen ska ge Telenors syn på Teliasoneras utspel om ett nytt infrastrukturbolag är det med en viss luttrad skepsis.

– Det här är tredje gången i år det kommer ett förslag av samma art, säger hon, visst är det nya förslaget positivt i sig men det vore bättre om Telia gjorde mer och sa mindre.

Det som irriterar och oroar Telenor är det sätt som Telia förhalar de förändringar som alla andra aktörer på marknaden är överens behövs för att skapa fri konkurrens inom bredband och telefoni.

– Tidsaspekten är viktig i det här, säger Annica Elmehagen, bredbandsmarknaden utvecklas snabbt och det finns risk att när väl Telia gjort de förändringar de är tvungna att göra så har marknaden hunnit cementerats.

Transparans det viktiga

Vilken lösning Telia väljer för att skapa transparans och icke-diskriminering på marknaden är i slutändan ointressant för Telenor.

– Det vi behöver är en transparant modell som ger oss möjlighet att se vad vi beställt, när vi får det leverarat och vad det kostar oss, säger Annica Elmehagen. Ringer vi Skanova idag så får vi inte samma behandling som Telia, och det blir svårt att sälja våra produkter när vi inte vet när vi kan leverera.

Telenor tycker naturligtvis att Telia borde kunnat hantera accesstjänster som man gjort i Norge, där inga påtryckningar om separation behövts.

– Det handlar om inställning, för oss är det en viktig affär att sälja tjänster i Norge och att våra kunder är nöjda,säger Annica Elmehagen. Jag tror inte Telia har något att klaga på när det gäller hur de behandlas i Norge.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.