Volvos väg till användarintresset

UC Ti har tidigare berättat om Volvo Groups arbete med att kommunicera förändringar it-förändringar internt. På Nolldistans berättade Volvos Sara Järpenberg hur de med kommunikation fick upp nöjdheten med de nya verktygen.

Volvos väg till användarintresset
Marcus Gustafsson

Det var en enorm utrullning av tjänster som väntade Volvo Group 2013–2014. Det handlade om såväl Lync och Windows 7 som funktioner gällande mobilitet. Totalt gällde det ungefär 65 000 användare. Men Volvo valde en ny modell för att kommunicera it-förändringarna för sina användare. De jobbade med internkommunikation på ungefär samma sätt som vid kommunikation externt. Sara Järpenberg, som fick ansvaret för it-kommunikation till användarna, berättade på Nolldistans hur företaget gjorde.

– Vi måste sätta användarna i fokus när vi rullar ut it-förändringar. Det gäller att förstå hur användarna tar emot informationen, och att redan tidigt väcka ett intresse.

Som en del i arbetet tog man bland annat fram en karaktär som skulle symbolisera en genomsnittlig arbetare. Med den gick det att arbeta med informationen ur flera perspektiv. Allra först genom att kittla, och väcka intresse.

– De ska känna ett habegär. När vi rullar ut Windows 7 vill vi att användarna känner att det är något de vill ha, berättar Sara Järpenberg.

Arbetet föregicks också av noggranna intervjuer med slutanvändare på Volvo. Och kontakten med slutanvändarna fortsätter idag, med bland annat en intern early adodpter-grupp.

– Vi vill att man ska känna en stolthet över att vara early adopters, säger Sara Järpenberg.

Gav det hela resultat då? Ja, jämfört med tidigare utrullningar gick det till exempel betydligt fortare för användarna att hoppa på Lync. Topparna av supportärenden undveks dessutom under arbetet, och vid en mätning visade det sig att 81 procent av slutanvändarna kände sig nöjda med sin it-miljö.

– Alla kan lära känna sina användare. Ställ frågor, väck engagemang, är Sara Järpenbergs tips om arbetssätt som funkar även för mindre företag.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.