Antalet länder där antalet mobilabonnemang överträffar antalet invånare har nu uppe 30, enligt uppgifter från Informa Telecoms and Media. Enligt dem har länder som Tjeckien, Hongkong och Kuwait nått en penetration på 100 procent medan länder som Storbritannien, Italien och Sverige har passera 110 procent. På de flesta utvecklade marknader har antalet mobilanvändare stannat på 80-85 procent, samtidigt som fler och fler har flera abonnemang. Ofta handlar det då om att man köper en andra telefon med kontantkort.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
