Cisco stärker videodominans

Marknaden för videokonferenssystem visar ingen avmattning och kraftigast växer dominanten Cisco som står för mer än hälften av den globala försäljningen.

Analyshuset IDC har släppt statistik för den globala försäljningen av videokonferensutrustning och det det är ingen tråkig läsning för de inblandade tillverkarna. I förhållande till samma kvartal förra året har de totala intäkterna på marknaden ökat med inte mindre än 24 procent.

Allra gladast har Cisco anledning att vara. Sedan övertagandet av Tandberg har de nu en helt dominerande ställning med nästan 52 procent av marknaden, drygt tre procentenheter mer än för ett år sedan. För Ciscos del innebär det att de vuxit avsevärt snabbare än konkurrenterna och hade en intäktsökning på hela 32,5 procent i förhållande till q3 2010.

Inga mörka moln i sikte

Marknadstvåan Polycom ångar också på bra om än inte lika snabbt som Cisco. Tredje kvartalets siffror visar på strax över 19 procents intäktsökning jämfört med föregående år vilket enligt IDC ligger väl i linje med tillverkarens långsiktiga trend.

Någon avmattning i intresset för videomöten är inte heller skönjbara menar IDCs analytiker Rich Costello.

– Vi räknar med att se en fortsatt stark tillväxt under de närmsta fem åren, något som påverkas starkt av utvecklingen inom uc, samarbetstjänster och allt fler mobila enheter med stöd för video.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.