83 procent av svenskarna har dubbla abonnemang visar en undersökning gjord av Novus Opinion på uppdrag av mobiloperatören 3. Majoriteten av de svarande som har fast telefoni anser att det är av gammal vana de behåller sitt fasta abonnemang. Lika många anser att det är billigare att använda den fasta telefonen än mobiltelefonen.
14 procent av svenskarna i undersökningen har endast mobiltelefoni, och operatören 3 som inte säljer fast telefoni, anser att alla fast telefoni-kunder skulle tjäna på att bara använda mobilen.
