– Tjänsterna kan levereras genom en app i besökarnas egna mobiler och handlar om allt från att hitta vägen till att lära sig saker eller delta i tävlingar, och dessutom på besökarens eget språk, säger Richard Schumacher.
Finns på 30 ställen
Attraktioner som nöjesparker och museer använder ofta en kombination av trådlösa nätverk, accesspunkter och en lösning för säker gästaccess. Så förutsättningarna är redan på plats. I första skedet har Aruba levererat mobila lösningar till mer än 30 attraktioner, däribland Metropolitan Museum of Modern Art, Australiens nationella museum och Madrids botaniska trädgård.
Förutom att det underlättar för medarbetarna som nu helt slipper hantera olika ljudguider, är det värdefullt för de som driver attraktionen. Detta då de får data om vad besökarna är intresserade av och vad de gör under sitt besök, vilket i sin tur gör att man kan anpassa och förbättra utställningarna.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 31 augusti 2018