Det är i rapporten State of Service som Salesforce för tredje året har studerat trenderna inom kundtjänst. Som underlag har man svar från över 3 500 beslutsfattare och i år är det tydligt hur betydande bemötandet i kundtjänsten är för företag.
– Beslutsfattare har upptäckt hur kundtjänst kan förbättra kundupplevelsen, stärka varumärket och bidra till nya intäktskällor. Här gäller det att upplevelsen med kundtjänst speglar produkten eller tjänsten, allt för att varumärket inte ska drabbas negativt. Alla kontakter med kunden är av största vikt när konkurrenterna är bara ett klick bort, säger Lars Grønkjær regionschef Commerce Cloud på Salesforce.
I State of Service framgår det att kunder i dag rankar upplevelsen av företaget som lika viktigt som produkt eller tjänst. Därför har kundtjänsten en god möjlighet att ta en central roll i företaget. Och det speglas av att 81 procent av nordiska beslutsfattare anser att deras kundtjänst måste transformeras för att fortsätta vara konkurrenskraftig.