Den som idag står på toppen av världens högsta berg och vill få kontakt med omvärlden får använda en satellittelefon. Dyrt både i inköp och att ringa med. Men snart kan det bli lättare att kommunicera från världens tak. Nepal Telecom planerar att bygga ut sitt mobilnät så att det ger täckning även på Mount Everests topp, uppger nyhetstjänsten Total Telecom.
Hur många klättrare som frivilligt tar av sig syrgasmasken för att ringa hem till släkt och vänner låter vi vara osagt, men ett mms kan man kanske kosta på sig när man nu tagit sig hela vägen upp.
