ERP-guiden 2025: NetSuite

ERP-guiden 2025: NetSuite
  1. Passar för?

NetSuite erbjuder ett enhetligt molnbaserat affärssystem med inbyggd AI som levererar kraftfulla funktioner inom ekonomistyrning, försörjningskedja, kundupplevelse, HR m.m.

NetSuite används av över 42 000 organisationer världen över. Plattformen hjälper företag att samla, effektivisera och skala sina verksamheter på en och samma plattform. Den ger realtidsinsikt över avdelningar, dotterbolag och geografier, och eliminerar ineffektivitet som uppstår vid separata system. Tillväxtföretag i Sverige, såsom Devyser, Atlar och Raw Fury, använder NetSuite för att stödja och utveckla sina verksamheter.

2. Vad är styrkan med er lösning?

NetSuite erbjuder funktioner som hjälper ett växande företag att nå sina mål snabbare och mer effektivt – allt samlat på ett och samma ställe, i en helhetlig svit.

Styrkan med en svit är att organisationer kan ersätta den komplexa och ineffektiva ”spaghettiröran” av olika system med en mer strömlinjeformad, integrerad och uppkopplad molnlösning. Att ha sammankopplade data är avgörande i en AI-driven värld. Framgångsrik AI kräver bra data för träning av AI-modellen. Och den bästa datan kommer från en enhetlig svit där data från alla kärnverksamheter är integrerade – från redovisning och ekonomi till försäljning och marknadsföring, kundsupport, försörjningskedja, lagerhantering och mer.

Ju mer heltäckande och komplett din företagsdata är, desto mer relevant information har de stora språkmodellerna, och desto effektivare kan din AI bli. NetSuite strävar efter att leverera den insyn, automation och kontroll som behövs för att driva framgång och påskynda tillväxt i en AI-värld.

3. Hur skalbar är tjänsten?

NetSuite är utformat för att stödja företags tillväxt – från snabbväxande startups till stora, multinationella organisationer. NetSuites enhetliga molnbaserade lösning klarar av att hantera ökande transaktionsvolymer, fler användare och ökad datakomplexitet i takt med att verksamheten växer.

Dessutom körs NetSuite på Oracle Cloud Infrastructure (OCI), vilket innebär att kunder kan skala upp för att hantera större datavolymer och tyngre arbetsbelastningar – utan att prestandan påverkas.

4. Hur fungerar prismodellen?

NetSuites prissättning anpassas för varje kund baserat på flera faktorer, inklusive vilka specifika moduler som väljs, antalet användare samt implementeringsmetod.

5. Hur levereras systemet?

NetSuite är en molnbaserad lösning som levereras via en abonnemangsmodell. Som världens första molnföretag är NetSuite fött i och byggt för molnet. Det innebär att alla kunder använder samma version och automatiskt får två uppdateringar per år.

6. Hur fungerar integrationer med andra system?

NetSuites SuiteCloud-plattform hjälper kunder och partners att utöka systemets funktionalitet och anpassa det efter deras specifika affärsbehov, vilket ger flexibilitet att hantera förändrade affärsutmaningar. Det finns ingen risk för versionslåsning, eftersom alla anpassningar automatiskt följer med vid plattformsuppgraderingar.

NetSuite tror på styrkan i sitt partnernätverk. Kunder kan koppla ihop, integrera och utöka NetSuite med hundratals certifierade SuiteApp-lösningar som tillhandahålls av vårt omfattande partnernätverk.

7. Vilka kärnfunktioner ingår?

NetSuites SuiteSuccess-metodik är utformad för att skapa en väg mot långsiktig tillväxt, där kunder successivt kan ta i bruk nya delar av sviten i takt med att deras affärsbehov utvecklas.

NetSuite rekommenderar ett ”trappstegs”-tillvägagångssätt som ger en stegvis väg mot snabb tillväxt och smidig skalbarhet i systemet. Det första steget i varje trappa är att tillhandahålla de verktyg som behövs för att hantera företagets kärnekonomi, och säkerställa att alla avdelningar arbetar utifrån en gemensam, realtidsbaserad datavy.

När verksamheten växer och behöver ytterligare funktionalitet, kan nya moduler aktiveras och fler användare läggas till. Genom att införa nya funktioner i NetSuite stegvis – i takt med företagets utveckling – kan kunderna optimera nyttan av hela sviten.

8. Vilka utmaningar finns vid implementation och hur minimeras de?

En ERP-implementering kan vara komplex eftersom den påverkar affärsprocesser i hela organisationen. NetSuites metodik för implementering och kundlivscykel – SuiteSuccess – bygger på över 25 års erfarenhet av att arbeta med organisationer i alla branscher och av alla storlekar, för att hjälpa kunder att snabbt omvandla och effektivisera sin verksamhet.

Med en SuiteSuccess-implementering strävar NetSuite efter att leverera branschspecifika lösningar som inkluderar unika uppsättningar av dashboards, rapporter, nyckeltal (KPI:er) och rollbaserade arbetsflöden för att optimera funktionaliteten.

Genom att paketera erfarenheter och lärdomar från tiotusentals globala implementationer till en uppsättning beprövade arbetssätt kan NetSuite ge kunderna värde från dag ett – med färdiga KPI:er, arbetsflöden, rapporter och värdeskapande dashboards.

Kunder kan välja det implementeringssätt som passar deras behov bäst – antingen direkt via NetSuite Consulting eller i samarbete med en NetSuite Alliance Partner eller Solution Provider.

9. Hur hanterar systemet dataskydd och GDPR?

Oracle NetSuite följer EU:s uppförandekod för molntjänster (EU Cloud Code of Conduct), och denna verifiering är offentligt tillgänglig i det övervakande organets register.

Oracle NetSuites EU Cloud Code of Conduct är en frivillig uppförandekod som syftar till att skapa förtroende och transparens på den europeiska molntjänstmarknaden, särskilt när det gäller dataskydd. Den utgör ett ramverk som hjälper molntjänstleverantörer att visa att de uppfyller GDPR:s krav på personuppgiftsbehandling, särskilt enligt artikel 28.

NetSuite har visat att de följer koden, vilket understryker företagets åtagande kring GDPR-efterlevnad och säker hantering av data. NetSuites efterlevnad av koden kan även hjälpa kunder att påvisa sin egen GDPR-efterlevnad.

För att stödja arbetet med dataskydd är säkerhet och regelefterlevnad inbyggt i NetSuite. Lösningen stöder även:

· Kryptering av data både i vila och under överföring

· Rollbaserad åtkomstkontroll

· Granskning, dataklassificering och loggning

10. Hur AI-redo är systemet och vilka smarta funktioner finns idag?

NetSuites kunder kan dra nytta av AI från en stark position, eftersom de har en enhetlig källa för all operativ data och kan använda AI i linje med de arbetsflöden som deras team redan använder dagligen. AI-funktionalitet är redan inbyggd i hela NetSuite-sviten för att öka produktiviteten och ge beslutsfattare ett försprång genom att hjälpa dem att analysera data snabbare och generera insikter som leder till bättre beslut.

NetSuite använder svitens data- och automationskapacitet för att hantera repetitiva uppgifter, vilket ökar noggrannheten, påskyndar arbetsprocesser och frigör tid för medarbetarna att fokusera på andra projekt.

Som en del av Oracle har NetSuite tillgång till ledande AI-teknologi, strategiska partnerskap och infrastrukturella resurser från ett av världens största mjukvaruföretag. NetSuites produktutvecklingsteam samarbetar med AI-experter inom Oracle för att snabbt kunna integrera den senaste AI-tekniken i NetSuite.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.