Guide: Så väljer du rätt företagsmobil när kraven på hållbarhet ökar

guide Mobiltelefonen är idag ett av våra viktigaste arbetsverktyg men kan också skapa huvudbry när det kommer till sådant som kostnader, hållbarhet, riskhantering och tekniska frågor. Techtidningen bad Isabell Millestu på Inrego och Anders Nele på Aon att berätta om hur du ska tänka när det är dags att köpa telefoner till företaget.

Guide: Så väljer du rätt företagsmobil när kraven på hållbarhet ökar

Mobiltelefonen. Den där konstanta kamraten som är en central spelare i arbetslivet och oumbärlig i det privata. Att införskaffa en är dock inte alltid lätt då alternativen är många och kostnaderna höga.

På dagens marknad kan även frågor som om man ska köpa rekonditionerat, hur man säkerställer datasäkerhet och livslängd samt vilket försäkringsskydd som behövs dyka upp.

Två företag som har koll på dessa frågor är Inrego, en pionjär inom cirkulär it, och Aon som är en global försäkringsförmedlare med särskilda lösningar för mobilförsäkringar till företag.

“Stärker hållbarhetsprofilen”

Under lång tid var det nästintill en självklarhet att en anställd fick den allra senaste flaggskepsprodukten i handen. En dyr telefon som var lika mycket statussymbol som ett arbetsredskap. Den trenden är på väg att förändras.

– Vi ser hur allt fler företag går från att ge de nyaste modellerna till att i stället marknadsföra telefonerna som klimatsmarta arbetsverktyg. Det stärker både hållbarhetsprofilen och arbetsgivarvarumärket, säger Isabell Millestu som är kommunikationsansvarig på Inrego.

Att tänka nytt kring mobilens roll är också en ekonomisk fråga enligt Isabell Millestu. Genom att välja rekonditionerade enheter kan företag spara 50–70 procent jämfört med nypris. Det är i det långa loppet en betydande summa pengar som i stället kan återinvesteras i verksamheten.

Inregos affärsidé

Inrego startades för 30 år sedan med visionen att göra datorer mer tillgängliga för studenter genom återbruk. Sedan dess har företaget vuxit till en ledande aktör inom cirkulär it. Med bas i Täby sker all verksamhet under samma tak.

Affärsidén bygger på att ta hand om företags och organisationers uttjänta it-utrustning, främst datorer, telefoner och annan kontorsteknik, och ge dem nytt liv genom rekonditionering. Processen innefattar säker insamling, certifierad dataradering (med hjälp av Blancco), teknisk kontroll i över hundra punkter, gradering och reparation.

Därefter säljs produkterna vidare, ofta 50–70 procent billigare än nyinköp och med cirka 85 procents lägre klimatavtryck. Kunderna får samtidigt betalt för sin gamla utrustning.

– Vi lämnar samma garantier som på nya produkter och eftersom varje enhet kontrollerats i detalj har vi ofta färre reklamationer än nyproduktion, berättar Isabell Millestu.

En del av varumärkesbyggandet

Inrego samarbetar främst med företag i Norden men har försäljning och partnerskap i omkring 45 länder. För att säkra tillgången på it-produkter krävs ett tätt samarbete, ibland även med konkurrenter, vilket ses som en nödvändighet inom cirkulär teknologi, berättar Millestu.

Fakta

Inrego: Fördelar med cirkulär it för kunderna

  • Ekonomi: Lägre kostnader, möjlighet att återinvestera besparingar och högre kvalitet per krona.
  • Miljö: Betydligt minskat klimatavtryck och längre livslängd på utrustning.
  • Kvalitet: Rekonditionerade produkter har ofta färre reklamationer än nya, tack vare noggrann testning.
  • Säkerhet: Varje produkt rensas på data eller förstörs, och processen dokumenteras med certifikat.

Fler och fler företag har enligt Isabell Millestu börjat se cirkulära it-produkter som en del av både sitt varumärkesbyggande och hållbarhetsarbete. Där man tidigare gav ut toppmodeller erbjuds nu i stället mer hållbara eller klimatsmarta arbetsverktyg. Den ekonomiska situationen vi befinner oss i har även det blivit ett starkt incitament att tänka mer cirkulärt.

Fakta

Isabell Millestus bästa tips för ett hållbart mobilval

  • Utgå från behovet. Alla anställda behöver inte den senaste tekniken.
  • Välj hållbart och hög kvalitet. Lång livslängd är den största hållbarhetsvinsten.
  • Inkludera rekonditionerat som alternativ. Det är billigare, hållbarare och ofta mer pålitligt än nytt.

Men hur ser det då ut med supporten och garanti för hårdvaran? Vi frågade Isabell Millestu.

– Inrego ansvarar själva för support och garanti på hårdvaran, vilket innebär snabba byten vid problem. Företag kan också använda leasinglösningar och ”refresh-upplägg”, där utrustning skickas in, uppdateras och skickas tillbaka. Privatpersoner kan handla via en separat webbshop, men huvudfokus är företagsmarknaden.

“Försäkring ska upplevas som en service”

Valet av hårdvara är en viktig komponent i företagspusslet men något som inte får glömmas på vägen är vilken försäkringslösning man överväger. Här vill den globla försäkringsförmedlaren Aon utmana den traditionella modellen där skadade telefoner ersätts med pengar vilket ofta kan vara förenat med en lång handläggning, hög självrisk och kraftiga åldersavdrag.

– Vi vill att försäkring ska upplevas som en service, inte bara en ekonomisk kompensation. Vid en skada ska användaren ha en fungerande telefon i handen inom 48 timmar, säger Anders Nele som är sales business development manager på Aon till Techtidningen.

Aon har 60 000 anställda världen över och drygt 200 av dessa är verksamma i Sverige.

– Vi är inte ett försäkringsbolag, utan vår roll är att designa och upphandla de bästa försäkringserbjudandena på marknaden. Vi fungerar lite som kundens förlängda arm och ser till att pressa fram bättre produkter, priser och villkor, berättar Anders Nele.

Anders Nele arbetar inom affärsområdet Affinity som fokuserar på skräddarsydda gruppförsäkringslösningar. Ett av deras prioriterade områden är just mobil- och it-försäkring där behovet stadigt ökat i takt med att utrustning som telefoner och datorer blivit centrala verktyg.

Aon samarbetar med olika tredjepartleverantörer inom refurbished för att kunna säkerställa tillgången på utbytesenheter. Den skadade telefonen återanvänds i försäkringsprogrammet, antingen repareras den eller så nyttjas skrotvärdet.

Fakta

Ta hänsyn till detta när du väljer företagsmobil

Företagsmobiler väljs idag utifrån flera avgörande faktorer. Kontorsanställda behöver enheter anpassade för digital kommunikation och samarbete, medan fältarbetare ställer högre krav på tålighet, batterikapacitet och kamerafunktioner. Säkerhetsaspekten har blivit central eftersom telefonerna innehåller känslig information som måste skyddas. Samtidigt efterfrågas lösningar som fungerar både i arbetslivet och privat.

Hållbarhetsfrågan växer i betydelse, med ökat intresse för återanvänd elektronik och system för återtag av utrustning. En vanlig livslängd bedöms vara två till tre år, men utvecklingen inom hårdvara och skyddstillbehör förlänger användningstiden. AI-funktioner förväntas bli en viktig del av nästa generations företagsmobiler, exempelvis för att automatiskt sammanfatta möten, översätta språk och effektivisera arbetsflöden. Den ökade användningen av AI innebär dock också ett större behov av tydliga säkerhetslösningar och kontroll över data, särskilt när gränsen mellan arbete och privat användning blir allt mer flytande.

Färre skador, dyrare reparation

Aon har tillsammans med Advisera lanserat en allriskförsäkring för företagsägda telefoner, oavsett om de är nya eller begagnade. De såg möjligheten då många äldre enheter oftast lämnas oskyddade, speciellt på grund av omfattande åldersavdrag vid skada.

Lösningen bygger på att den anställde anmäler skadan via en digital plattform. Därefter skickas en motsvarande telefon ut som oftast då i sin tur är en rekonditionerad enhet. Samtidigt repareras eller återanvänds den skadade mobilen.

– På så sätt kombinerar vi snabb service med cirkulär hållbarhet. Det handlar inte om att överkompensera med en ny lur, utan att säkerställa att medarbetaren kan arbeta vidare utan avbrott, säger Anders Nele.

I takt med den tekniska utvecklingen har mobiltelefonerna blivit mer robusta. Skadorna är färre men när de väl inträffar så är reparationerna i sin tur dyra.

Företag kan ofta försäkra sina mobiler till upptill 50 procent lägre pris än motsvarande lösningar via stora operatörer enligt Nele. Självrisken kan ligga på så lite som 500 kronor vilket är lägre än i traditionella hem- eller företagsförsäkringar.

– Försäkringsbolag gillar stora populationer. Försäkrar man tusentals telefoner får man en naturlig riskspridning. Det gör att premierna kan hållas nere.

Genom det cirkulära tänket med rekonditionerade enheter och en smart försäkring kan företagen alltså göra en dubbel besparing. Lägre inköpskostnader och en mer effektiv skadehantering, för att inte tala om den miljömässiga aspekten.

Både Anders Nele och Isabell Milestu ser att hållbarhetstänket vinner mark.

– Det har blivit en ny typ av statussymbol. Att säga att man använder cirkulära telefoner stärker företagets brand. När företag väl har gått över till cirkulära lösningar är det få som går tillbaka, säger Isabell Millestu.

Anders Nele fyller i.

– Det cirkulära tänket är superstarkt. Alla stora aktörer inom leasing och it-tjänster vill in och utmärka sig i det här segmentet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.