Länsstyrelsen i Östergötland vill höja kraven på teleleverantörerna. Detta framkom när det regionala krishanteringsrådet träffades på Länsstyrelsen i dag. På mötet diskuterades bland annat hur prioriteringen av reservkraft till mobilmaster och till röjning vid mobilmaster ska göras. Under stormen Per var stora delar av Kinda kommun utslagna och varken mobiltelefoner eller nödnumret 112 fungerade.
– Regeringen måste ge länsstyrelsen möjlighet att ställa större krav på tillgången till reservkraft vid tillståndgivning till mobilmaster, säger landshövding Björn Eriksson. Det är också oacceptabelt att nödnumret slås ut.
