Ericsson sålde mobiltelefonsystem till Serbien mitt under inbördeskriget i Bosnien. Affärerna gjordes via Moskva för att kringgå handelssanktioner, avslöjar Expressen.
Affären med Serbien gällde 15 basstationer och 1 000 telefoner och gjordes 1995, trots handelssanktioner från FN. Enligt Expressen så visar styrelseprotokoll från de Serbiska parterna att affären planerades redan 1994 och att den skulle ske via Moskva. Mottagare av utrustningen var mobiloperatören Mobtel som till hälften ägdes av den serbiska staten och till hälften av den ökända affärsmannen Bogoljub Karic via dennes bolag Braca Karic i Belgrad och BK Trade i Moskva. Enligt styrelseprotokoll från Mobtel i december 1994 så beslutade man att gå vidare med affären. Den skedde sedan mellan det Moskva-baserade BK Trade och Ericsson. Utrustningen mellanlandade sedan bara i Moskva, för att sedan smugglas till Serbien.
