Små förändringar
Kundnöjdheten för mobiltelefonin i kategorin företagskunderna visar att den nedåtgående trenden håller i sig för branschen. Endast Tele2 tar ett kliv uppåt om man jämför 2012 mot 2013. På en skala från 1–100 är kundnöjdheten för i år 62,3 jämfört med 2012 då siffran var 59,8.
Tre tar ett litet kliv uppåt, från 59,1 år 2012 till 59,6 i år.
Förra året låg Phonera och Telia i toppen för fast telefoni, en bit ifrån de andra ledande konkurrenterna men där kan man nu se en annan trend. Alla leverantörer ligger på en liknande nivå, och ingen sticker ut speciellt mycket där alla rör sig kring snittet för branschen: 67,0.
– Den dalande kundnöjdheten i kombination med att man inte blir hjälpt har startat en nedåtgående spiral. Det naturliga steget där är att kunderna börjar se sig om efter en annan leverantör. Ungefär var tionde kund planerar att byta telekomleverantör, säger Pedram Kaivanipor.
Fråga om täckning
Den ständigt heta täckningsfrågan visar sig också var tydligt viktigare för företagare än privatpersoner. För första gången har SKI ställt en rättfram fråga om hur man upplever täckningen. Den visar att företagskunderna är klart mer missnöjda än privatkunderna.
Pedram Kaivanipor menar att leverantörerna har en hel del att jobba med om man ska lyckas vända trenden till nästa år.
– Sedan 2008 står kundnöjdheten still eller, i vissa fall, till och med backar den. Vår förklaring till det är att företagen inte adresserar huvudproblemen på allvar: Branschen måste förmedla rimliga förväntningar och leverera det som utlovats. När de två inte stämmer överens är det svårt att lösa problemet i kundtjänst eller butik.
Fakta
FAKTA
Kundnöjdhet mobiltelefoni företagTre: 59,6Tele2: 62,3Telenor: 58,3Telia: 65,4Övriga: 55,7
Kundnöjdhet fast telefoni företagPhonera: 67,5Tele2: 67,6Telia: 67,3Övriga: 63,5
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 28 oktober 2013