Positivt för myndigheter i Svenskt kvalitetsindex

Kundservice Myndigheterna visar en positiv trend i Svenskt kvalitetsindex senaste mätning av samhällsservice.

Nyckeln till att många medborgare känner sig nöjdare stavas förbättrad tillgänglighet och effektiv handläggning. En myndighet som lyckats bra med detta är CSN, vilket reflekteras i kraftigt ökade nöjdhetsbetyg. Från 61,9 för två år sedan till dagens poäng på 71,9 av 100 möjliga.

De myndigheter som har störst utmaningar med kundupplevelsen är Arbetsförmedlingen, Polisens ärendehantering och Försäkringskassan.

Både mellan myndigheter och kommunala verksamheter finns stora skillnader i nöjdhet. Betygen varierar från mycket dåliga till mycket bra. Det finns även stora skillnader i hur medborgarna upplever personalens bemötande och engagemang beroende på vilken myndighet man är i kontakt med eller vilken kommunal verksamhet som nyttjas.

Svenskt kvalitetsindex mäter varje år kundnöjdhet och kundlojalitet i en mängd olika svenska branscher. Betygen presenteras i en 100 gradig skala. Ju högre betyg desto bättre omdöme har man fått från kunderna. Generellt sett har branscher och företag med under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan organisation och kund.

På företagssidan befann sig flera av de stora teleoperatörerna i årets mätning farligt nära eller rent av under 60-poängsnivån. Snittet för branschen låg på 67,0.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.