Telenor rationaliserar
– sparkar 60

Operatörer Den pågående omorganisationen hos Telenor innebär att 60 personer får sluta hos operatören.
– Neddragningen kommer att ske jämt utspritt både geografiskt och funktionellt, säger presschefen Aron Samuelsson.

Vi har tidigare rapporterat om den stora omorganisation som Telenor just nu genomför. Målet är en mer kundfokuserad organisation, inte minst på konsumentsidan. Bland annat slås Bredbandsbolaget samman med affärsområdet mobile i det nya affärsområdet consumer som ska ledas av Telenor Danmarks nuvarande vd Marek Slacik.

Men den nya organisationen innebär inte bara nya chefer utan också effektiviseringar i form av personalminskning. Sammanlagt handlar det om 60 tjänster som ska bort. Neddragningen berör såväl privat- som företagsmarknaden och är inte koncentrerad till någon speciell avdelning eller yrkesgrupp.

– Tjänsterna kommer att minskas jämt utspritt, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.

Någon deadline för när personalminskningen ska vara genomförd finns enligt honom ännu inte.

– Det som är klart är vilka roller och tjänster som berörs, sedan ska det sättas tillsammans med facket. Vi är måna om att det ska ske på på ett sätt som fungerar så bra som möjligt för alla parter, säger Aron Samuelsson.

Något eventuellt åtgärdsprogram för de som får lämna sina tjänster är ännu inte klart.

– Det blir en förhandlingsfråga, säger han.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.