Ai ger billigare 5g-nät – och bättre tjänster

Krönika Förväntningarna är höga på 5g-utvecklingen. Men det kommer krävas satsningar på ai och maskininlärning för att optimera näten och leverera tjänsterna med kvalitet, skriver Mari Nilsson Björkman från SAS Institute.

Ai ger billigare 5g-nät – och bättre tjänster

Optimering är ett nyckelord som förekommer vid de flesta diskussioner som rör digitalisering och transformation. Det handlar om att effektivisera processer för en hållbar utveckling som både människa, miljö och ekonomi tjänar på. Kostnader för installation och managering av näten är en stor investering, som går att optimera.

Kostnader för nät är ofta den största posten av de totala utgifterna. För att minska kostnaderna har flera operatörer redan tidigare gått samman och delat på den tunga kostnaden för radionät (RAN, radio access network), vilket har visat sig vara mycket effektivt och lönsamt.

De nya 5g-näten som byggs kommer att ge ännu fler möjligheter att sänka kostnader.

 

Företagen nyttjar de nya näten

I dagsläget drivs utbyggnaden av 5g-näten främst av möjligheter för operatörernas utveckling av deras B2B-affär och det är främst företag som, till att börja med, kommer att nyttja de nya näten.

Men redan nu finns det fördelar med 5g som man dragit nytta av gentemot konsumenter. Ett konkret exempel är fotbollsklubben Barcelonas Camp Nou som är världens första ”5g-stadion”.

Klubben samarbetar med den spanska operatören Telefonica för att få till en bra 5g-täckning till planen och läktarna, för att testa olika typer av upplevelser som supportrar och fans framför tv-skärmen med ett vr-headset kan ta del av.

Med 5g kan man leverera hastigheter på en helt ny nivå med större kapacitet än tidigare. Inom pilotprojektet kommer en stor mängd användare att kunna använda datakrävande applikationer inom ett litet koncentrerat område.

Än så länge ligger västra Europa tillsammans med USA i täten gällande utvecklingen av 5g som förväntas accelerera kraftigt de närmaste två åren. Även om även vissa marknader i Asien också är på god väg.

 

Komplext att underhålla

5g kommer att bli alltför komplext att underhålla med traditionella regelbaserade system som situationen ser ut just nu, i synnerhet inom realtidskritiska verksamheter inom sjukvården, försvaret, polisen samt i vissa industrier för att ge några exempel. Det beror på att kvalitén för 5G-nät ständigt behöver vara mycket bra för att fungera optimalt. Därför behövs AI och maskininlärning.

I 5g-nät är det möjligt att genomföra optimeringar som spar både tid och pengar i både installation och managering av dessa. Då dessa nät är mjukvarubaserade och virtualiserade finns det mycket pengar att spara för nätoperatörer eftersom näten är mindre resurskrävande gällande exempelvis personal.

För de hastigheter, låga latency och dynamisk fördelning av kapaciteten som ska styras i 5g krävs automation där en kombination av ai och maskininlärning som kan förutse avbrott, flaskhalsar och sådant som ännu inte skett i realtid. Automatisering av näten baserat på fakta, data, gör att man effektiviserar, nyttjar snabbheten i nätet maximalt samt minskar den mänskliga felande faktorn.

Att sätta datadrivna analytiska beslut direkt i bruk ute på edgen av nätet där det händer i realtid gör ju att exempelvis ett driftstopp och därmed ett serviceavbrott kan undvikas innan de ens sker leder ju till både kostnadssänkning, bättre nätkvalité och en bättre tjänsteupplevelse för kunderna.

Självoptimerande nätverk, SON, är eftersträvansvärda och till det används ai och maskininlärning vilket gör att det kommer vara fullt möjligt att näten kommer att kunna optimera sig självt i allt större utsträckning på sikt. Detta är det slutgiltiga målet.

Därför är analyser utan att lagra data det naturliga nästa steg på den inslagna vägen och något vi kommer att kunna förvänta oss. Uppkopplade hem utefter den enskilde individens preferenser samt en bättre individanpassad sjukvård står redan på agendan och är under förverkligande.

I övrigt gäller det för företag att analysera sin kundkrets och sina presumtiva kunder för att kunna möta sina ”digital konsumenters” förväntan och därmed öka kundlojalitet med mesta möjliga vinst

 

Ambulansen redan på plats vid hjärtattack

Än så länge finns 5g i vissa områden och i vissa städer, men tekniken breder ut sig och nya användningsområden att effektiviseras hittas nästan dagligen. Vad vi kan förvänta oss av telekom i allmänhet och 5g i synnerhet i framtiden är omöjligt att till fullo förutspå.

Vad vi däremot med all sannolikhet kan förvänta oss är en än mer uppkopplad värld som är sammanlänkad med hjälp av IoT.

Genom våra smarta mobiler kan vi enkelt styra våra redan uppkopplade hem vilket förenklar vardagen radikalt. Kanske kommer vi en dag komma till den punkt där ambulansen redan är på väg innan vi ens råkar ut för hjärtattacken som annars med största sannolikhet hade tagit livet av oss.

Operatörer och andra företag klättrar i värdekedjan genom att kunna ta betalt för ytterligare tjänster i anslutning till 5g, ai och IoT. För att kunna leverera ett utökat utbud på topp krävs än mer analys för att säkra och prioritera i nätet för bästa möjliga leverans.

Tiden då telekomoperatörerna ”bara levererade” röst och datakapacitet i sina nät är för länge sedan förbi. Utvecklingen går ständigt framåt och framtiden får
utvisa vad som kommer att ske. Men en sak är säker, den som inte redan är en del av utvecklingen har utan tvekan halkat efter.

Mari Nilsson Björkman,
Global Communication Industry Lead, SAS Institute

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.