Ai-samarbete ska göra Loxysoft unika

Ai En kundförfrågan ledde till jakten på det ”perfekta samtalet”. Nu har Loxysoft ingått exklusivt samarbete med ai-startupen Gamgi för att utveckla teknik som gör dem unika i branschen.

Ai-samarbete ska göra Loxysoft unika

Ett system som transkriberar och analyserar alla samtal i realtid och levererar direkta kundinsikter. Systemleverantören Loxysoft har nu uppgraderat sin plattform, och som enda spelare i världen kan de  erbjuda så kallade integrerade insikter via ett nytt ai-baserat system.
– Vi har skrivit ett exklusivt avtal med Gamgi där vi en tid framöver kommer att vara de enda som erbjuder deras teknik. Det gör att vi får arbetsro för att satsa på att få in den här produkten, säger Jesper Sjölander, försäljningschef på Loxysoft Sverige.

Loxysoft har jobbat ett år med Gamgi och samarbetet började med en kundfråga: om det gick att transkribera tal till text på något enkelt sätt.
– Vi har en kund, Bonnier, som är väldigt framåtlutat och som ville utforska det här. Gamgi hade en teori om att det gick att göra och tillsammans började vi titta på det. Till en början var vi oroliga för att kvaliteten inte skulle bli tillräckligt bra, men vi såg redan tidigt att så inte var fallet och att det både gick att transkribera och analysera, säger Sjölander.
Och nu har alltså Loxysoft skrivit avtal om ensamrätt på tekniken.
– Det här var viktigt, vi agerar på en konkurrensutsatt marknad och vi såg det här som ett sätt att vara unika. Nu får vi tid att bygga på något som kommer att vara bra för våra kunder, säger han.

Ger försäljningsökningar och kostnadsbesparingar

Så vad är då fördelarna, på vilket sätt kan transkriberad text ge en marknadsfördel? Svaret på det handlar inte om själva texten, utan analysen av samtalet som helhet. Ai-tekniken värderar samtalet och kan ordna upp det i teman, beskriva tonalitet och kartlägga allt från argument till invändningar. Nu  integrerar alltså Loxysoft  det här verktyget i sin egen produkt
– Våra kunder kan mer eller mindre börja använda tekniken nu och analysera sina samtal via vår plattform, säger Jesper Sjölander.
Och han är övertygad om att det kommer att ge resultat.
– Det år som vi har testat det här med Bonnier så har det gett både försäljningsökningar och kostnadsbesparingar. Om det ger den effekten på så kort tid, borde vi kunna åstadkomma mycket mer.

En annan sak som Gamgi och Loxysoft hoppas kunna få till med hjälp av ai:n är enligt Jesper en ny typ av utbildning.
– Vi har påbörjat en diskussion om ett digitalt lärsystem. Vi ser hur kund och agent agerar, vad som sägs inom olika teman och hur samtalet förädlas. Det här kan vi omvandla till ett system där agenten sen kan träna på vad just hen behöver öva på.
– I USA är det vanligt med live-coacher, men det tror vi inte på. Då blir agenterna bara maskiner som inte tänker själva. Men med den här tekniken så får vi in realtidsdata som man omvandlar till coachning – och det kommer vara tillräckligt bra för att skapa bra kundupplevelser, säger han.

Men utöver vinsterna när det kommer till effektivisering ser Loxysoft en annan stor förtjänst.
– Det jag tycker är spännande är att det här kan flytta kundcentret mer till centrum av företaget och höja statusen på kundservice och säljagenterna. Det är ju naturligt eftersom det är de som har kundkontakten, säger Jesper Sjölander.

Här går det att läsa Loxysofts publika rapport om det ”perfekta samtalet”.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.