Nu finns smart teknik tillgänglig för alla – men vem vinner?

krönika Smart teknik har blivit tillgänglig för alla och erbjuder en värld av möjligheter. Men i denna nya era av ai och språkmodeller som ChatGPT, vem kommer egentligen att vinna? Det handlar inte bara om tillgång till verktygen, utan om att kunna använda dem på ett sätt som skapar verkligt värde och nytta. Det skriver Lina Bjelkmar i en krönika.

Nu finns smart teknik tillgänglig för alla – men vem vinner?

Teknikens snabba utveckling har verkligen förändrat spelet för oss alla. Nu kan vem som helst, oavsett teknisk expertis, använda smarta språkmodeller som ChatGPT samt skapa sina egna ai-modeller. Det är som magi, fast bättre!

Men, vänta nu… det är inte bara att ha tillgång till tekniken som är viktigt. Det handlar om att använda den på ett sätt som skapar verkligt värde och nytta. Förstår du vad jag menar? Det är som att ha en supernördig verktygslåda, men om du inte vet hur du ska använda verktygen blir det ju bara en samling rostiga skruvmejslar. Inte speciellt användbart, eller hur?

Vem kommer att vinna?

Så, vem kommer att vinna? Jo, den som tillämpar tekniken och gör den användbar inom sitt område, allt från marknadsföring till medicinsk forskning och utbildning. Exempelvis, en person som ansvarar för marknadsföring är inte längre ensam, med hjälp av ai har hen både en copywriter, programmerare och grafisk designer vid sin sida.

Därtill, den som kommer att utmärka sig mot konkurrenter och sticka ut i mängden är den som kommer att utveckla produkter och tjänster på ett sätt som ger äkta värde. För att göra det så krävs det både nyfikenhet, expertis och att på riktigt förstå kundernas behov.

På Indicate me, är våra utvecklare helt besatta av att ta tillvara på ny teknik på ett smart sätt. Vi har historiskt fokuserat på att stödja och underlätta arbetet inom kundservice för både ledare och medarbetare. Genom vår gedigna erfarenhet av kundservice, såg vi direkt en stor potential här.

Jag förutspår att alla inom kundservice (eller egentligen, oavsett roll och avdelning) inom kort kommer att ha en ai-buddy vid sin sida. En slags kompis som hjälper dig att utvecklas kontinuerligt. I kundservice kommer varje kundservicemedarbetare ha en personlig coach. Tänk dig att få feedback som ”Snyggt samtal, du lyckades vända kunden till att bli riktigt nöjd. Dina bästa fraser i samtalet som hade en positiv påverkan på kunden var 1.., 2… och 3…”.

Hur häftigt är inte det här? Vi pratar om att ha en personlig coach som alltid är där för att ge dig en high five när du gör ett bra jobb!

Omvandlar data till värdefulla insikter

Men vet du vad som är ännu mer fantastiskt? Med hjälp av ai och den enorma mängd data som finns inom kundservice kan vi omvandla data till värdefulla insikter för andra avdelningar. Vi kan verkligen paketera data på olika sätt och skapa värde inom fler roller. Tänk dig att kunna få fram rekommendationer från kundinteraktioner baserat på olika kriterier.

”Vad säger kunderna om våra konkurrenter?” eller ”Vad tycker kunderna om vår hemsida?” och till och med ”Hur kan vi uppdatera vår app för att göra det enklare för kunderna baserat på deras nuvarande utmaningar?”.

Föreställ dig också en chattfunktion där du kan ställa obegränsade följdfrågor. Det är som att öppna dörrar till marknadsavdelningen, produktutveckling och ekonomi på en och samma gång. Med en ai-kompis som analyserar kundservicedata behöver du, eller någon på ditt bolag, inte längre vara en analys-guru för att få värdefulla insikter.

Obegränsade möjligheter

Så sammanfattningsvis, tekniken finns nu tillgänglig för alla, och det är helt fantastiskt. Men de som verkligen kommer att utmärka sig är de som ser nya och spännande områden att använda den på, förstår kundernas behov och som kan paketera den på ett smart sätt. Så, låt fantasin flöda och släpp alla gränser. För när det gäller denna teknik finns det verkligen inga gränser. Allt är möjligt, och vi är bara i början av en spännande resa. Så varför inte hänga med? Låt oss tillsammans utforska och utnyttja kraften i smarta språkmodeller som ChatGPT för att skapa verkligt värde och nytta i alla möjliga områden.

Lina Bjelkmar skriver krönikor i Telekom idag med jämna mellanrum. Därutöver driver hon företaget Indicate me som hjälper företag att engagera sina kundservicemedarbetare.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.