Allt fler klagomål på bredband och telefoni

Sedan starten i oktober 2006 har Konsumenternas tele- och internetbyrå hanterat över 5 000 ärenden. Hälften av klagomålen gällde problem med bredband, bland annat klagas det mycket på hastigheten.

Mattias Grafström, vd, för KTIB, anser att operatörernas marknadsföring ofta är otydlig.

– Många upplever det som att de blivit lovade en viss hastighet och sedan får väsentligt lägre. Vi vill att operatörerna ska ange en miniminivå. I stället för 24 Mbit skulle det till exempel kunna stå 12-24, säger han till Dagens Nyheter.

Han framför även kritik mot hur abonnemangen säljs till kunderna, framför allt gäller det försäljning på allmän plats. Köper man abonnemang på gatan gäller inte ångerrätten och det leder till en mängd klagomål av kunderna. Samma problem finns också när det gäller mobiltelefoni, som ligger på tredje plats på listan över klagomålen. Dessutom luras konsumenten ofta till att teckna ett abonnemang på fast telefoni samtidigt som det mobila abonnemanget tecknas, skriver DN.

Problemen med försäljning på allmän plats är anledningen till att Mattias Grafström inte vill stoppa den också mycket kritiserade telefonförsäljningen.

Många konsumenter klagar på att det tar för lång tid att byta operatör eller att flytta abonnemang. Dessutom anser de att är för dyrt att surfa utomlands över 3g-nätet. KTIB får många klagomål av resenärer som blivit chockade över teleräkningen efter semestern.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.