Efterfrågan finns där, men…
Sinsemellan har man en kundbas om över tre miljarder mobilanvändare världen över, så onekligen finns där potential. En undersökning gjord av The Nielsen Company på uppdrag av Tellabs visar också att efterfrågan på smarta, personifierade mobila internettjänster är stor. 63 procent skulle gärna utnyttja appar skräddarsydda enligt allt från personliga preferenser till platskännedom och sociala sammanhang inom det närmaste halvåret.
Ändå menar analysföretaget CCS Insight att storsatsningar av det här slaget inte nödvändigtvis är rätt väg att gå. Med facit i hand pekar de på att operatörerna redan gjort flera misslyckade försök att återta kontrollen över telefonernas programutbud. Ansatser som ofta stupat på bristande gemensamma standarder, exempelvis i sammanslutningar som Joint Innovation Lab där flera av operatörerna sedan förut ingår.
Komplicerat globalt samarbete
Även Informa Telecoms & Media ställer sig tveksamma.
– Jag ifrågasätter verkligen huruvida en så stor grupp av mobiloperatörer ska kunna åstadkomma den grad av samarbete och integration som behövs för att lyckas med det här initiativet. Särskilt som vissa (t ex AT&T och Sprint) är bittra konkurrenter och alltid har försökt hitta sätt att differentiera sig för att vinna marknadsandelar, säger Mark Newman som är chief research officer.
Frågan är också om programvaruutvecklarna verkligen kommer att stödja initiativet när det väl kommer till kritan enligt Newman. Informas rundfrågning tyder på ett utbrett missnöje och dålig tillit till operatörerna mot bakgrund av tidigare ofördelaktiga förslag om delade intäkter.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 19 februari 2010