Apples kamp för marginalerna

Mobilt Tisdag kväll klockan 19.00 svensk tid är det dags för Apple att visa hur Iphone ska utvecklas. Kan en budgetmodell öka volymerna med bibehållen marginal?

Läckorna och spekulationerna inför den här höstens Iphone-event har varit så frekventa att det redan på förhand anses klart att det ska presenteras två modeller. En uppgraderad version av Iphone 5 i premium-utförande och en enklare budgetmodell, vanligen omnämnda som 5S respektive 5C. Enligt förhandsuppgifter ska de båda modellerna börja säljas i USA den 20 september, strax efter att nya operativsystemet Ios 7 har släppts, men det är inget som Apple officiellt har bekräftat.

Ovums telekomanalytiker Jan Dawson konstaterar att en billigare Iphone är nödvändig för att Apple ska kunna utöka sin marknadsandel, exempelvis i Kina. Risken å andra sidan är att en budgetmodell kannibaliserar på premiumvarianten och bidrar till att genomsnittspriset per såld Iphone fortsätter att sjunka.

– Tricket för Apple blir att positionera en billigare enhet så att den blir attraktiv för dem som inte haft råd med en Iphone tidigare, samtidigt som den måste sakna tillräckligt många viktiga funktioner för att flaggskeppsmodellen fortsatt ska uppfattas som attraktiv.

– Oavsett hur Apple lyckas lösa det här, ska de lyckas få tillväxt igen så kommer det att ha sitt pris genom lägre marginaler. Kombinationen av hög tillväxttakt och astronomiska marginaler hör till det förflutna, säger Jan Dawson.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.