Avaya satsar på små företag

Enligt statistik från analysföretaget InfoTec Research kommer 50 procent av SMB-företagen i världen över att använda ip-telefoni 2008. Det har amerikanska Avaya tagit fasta på som inleder en satsning på de små.

Ip-baserad kommunikation blir till en allt viktigare konkurrensfördel även för mindre företag. Avaya, en amerikansk leverantör av lösningar inom ip-kommunikation satsar nu både strategiskt och med hjälp av nya produkter på SMB-marknaden.

Avaya ser framförallt tillväxtmöjligheter på marknaden för 20-120 anställda. Även i Sverige migrerar mindre företag till ip-telefoni och de har användning för lösningar som är utvecklade efter deras specifika behov. 

 – Sverige har en stor andel små och medelstora företag. Det är hög tid att vi inser att dessa har särskilda kommunikationsbehov som inte kan infrias på samma vis som behoven hos större företag. Mindre företag är mer snabbrörliga och flexibla än storföretag, säger Daniel Östberg som nyligen anställt som försäljningschef för SMB-segmentet hos Avaya.

 – Vi ser en stor ökning i efterfrågan på ip-telefonilösningar hos små och medelstora företag i Sverige. Lyftet beror dels på att tekniken och lösningarna har mognat, men även att operatörernas wan har anpassats för att kunna hantera ip-trafiken.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.