– Nej, det stämmer inte. Våra felsökningar visade att det var ett mjukvarufel i den signaleringsnod som styr alla växlarna i nätet. Det gjorde att noden inte orkade med den ovanligt tunga belastningen som var vid tillfället, säger Tommy Ljunggren och tillägger att den nod som skulle agera backup inte heller pallade för trycket.
Ericsson ryckte in
Den aktuella signaleringsnoden har levererats av Ericsson. Men Tommy Ljunggren vill inte skylla haveriet på systemleverantören.
– Det är vårt ansvar att systemet ska fungera. Men det är Ericssons personal tillsammans med vår egen som har löst problemet, säger han.
Exakt vad som triggade haveriet, exempelvis om det orsakades av en särskild typ av trafik, är inte klarlagt än. Telia har i alla fall kommit fram till att hårdvaran i signaleringsnoderna ska förstärkas, ett arbete som är planerat till måndagskvällen. I praktiken handlar det om att de aktuella servrarna ska utrustas med kraftigare processorer.
Telemyndigheten, PTS, har deklarerat att den ser allvarligt på Telias mobilhaveri och tänker följa upp det med operatören. Stor delar av gsm- och 3g-nätet var utslaget i cirka fem timmar. Inte ens larmsamtal fungerade som vanligt.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se