Blomstrande e-handel trots bristande marknadsföring

De svenska e-handlarna tror på fortsatt försäljningstillväxt framöver. Samtidigt är kunskaperna kring e-marknadsföring bristande. Detta konstateras i en undersökning av den svenska e-handelsmarknaden som genomförts av Idékraft på uppdrag av Incordia.

En av de mest överraskande resultaten av undersökningen var e-handlarnas kunskaper kring marknadsföring. Majoriteten av e-handlarna anser sig inte ha kunskapen om marknadsföring och är dåligt insatta i ämnet. Många av dem vet inte heller vart de ska vända sig för att få kunskapen. Undantaget är de som köpt ett system av en helhetsleverantör. 49 procent av e-handlarna använder annonsering i tidningar, främst lokala tidningar, för att locka kunder till sina butiker. Men bara 30 procent av dem utnyttjar annonser och banners på nätet.

Undersökningen visar också e-handlarna har en positiv syn på framtiden. 72,5 procent ser inga hinder alls i framtiden och 86,5 procent tror på en ökad försäljning.

Studien av den svenska e-handelsmarknaden baseras på telefonintervjuer med drygt 11 procent av de svenska e-handlarna och genomfördes i januari 2005.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.