Varje år publicerar Gartner sin rapport Hype Cycle for Emerging Technologies. I den beskriver de hur intresset och förväntningarna kring nya teknologier skjuter i höjden, blir för stora för sitt eget bästa och går in i en fas av grusade förhoppningar. Teknik som faktiskt är bra brukar därefter i mer maklig takt återhämta sig från trendstadiet och efter ett antal år återvinna en del av sin status när de faktiskt levererar det de en gång utlovade.
Mitt på toppen av årets trendkurva återfinns BYOD, bring your own device, eller med andra ord möjligheten att använda sina privata eller självinhandlade teknikprylar på jobbet med it-avdelningens tillåtelse. Och visst kan man konstatera att ämnet ventilerats väl inte minst här i Telekom idag och att många svenska it-chefer gnuggat geniknölarna för att komma underfund med hur man ska hantera och dra nytta av fenomenet.
