Chatten har fått fäste på jobbet

Undersökning Chattfunktionen har börjat utmana mejl om att vara det primära valet för kortare kommunikation på arbetsplatser. Det visar en ny undersökning på skandinaviska företag.

Chatten har fått fäste på jobbet
Shutterstock

I ett försök att klarlägga chattens status som en kanal för kommunikation på jobbet gjorde teleoperatören Telavox en undersökning där anställda på skandinaviska företag fick svara på hur ofta chatt ersätter mejl vid kortare meddelanden. Resultatet visade att minst 60 procent av de tillfrågade väljer chatt åtminstone hälften av gångerna de ska sända ett kortare meddelande, något som inte förvånar Henrik Thorvinger, utvecklingschef på Telavox.

– Som vi kan se med utvecklingen av smartphones har tekniken varit tillgänglig länge och i det privata har chatt och instant messaging ökat – vilket dras in i företagsvärlden också, säger han.

76 procent svarade visserligen ja på frågan om de ofta blir mejlade om korta ärenden, vilket innebär att mejlen fortfarande är svår att rubba som det huvudsakliga kommunikationsverktyget. Men de övriga 24 procenten är ändå ett kvitto på att chatten har blivit en del av kommunikationen på arbetsplatser.

– Mejlen har sina nackdelar, den är ju till exempel inte trådbaserad på samma sätt som chatten. Även om den fyller ett syfte som den mer formella kommunikationskanalen tror jag att mejlen kommer minska ännu mer i användning, säger Thorvinger som också märker av chattens popularitet på sin egen arbetsplats.

1615 personer på företag i Sverige, Norge och Danmark med minst 20 anställda tillfrågades i undersökningen som genomfördes runt årsskiftet av Userneeds, på uppdrag av Telavox.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.