DB Schenker satsar 20 miljoner på nätverket

Nätverk Med ny nätverksmiljö vill transportjätten DB Schenker göra det möjligt att förbättra servicen vid sina logistikcentraler runt om i Sverige.

DB Schenker satsar 20 miljoner på nätverket

Verksamheten på ett 60-tal orter ska genom mångmiljonsatsningen få både uppgraderade lokala nätverk och bättre wan-förbindelser. Bland annat omfattar nätupprustningen omkring 300 nya switchar och över 500 trådlösa accesspunkter som levereras av Atea.

– De visade redan i upphandlingsfasen på ett stort kunnande och engagemang. Vi får nu en samordning av våra nättjänster hos en partner vilket ökar förutsättningarna för en stabil kommunikationsmiljö. En annan viktig fråga för DB Schenker var en proaktiv övervakning av tjänsten där vi på en detaljerad nivå kan utläsa trafikmönster och dess påverkan på nätkapaciteten och här visar Atea att man har såväl kunnande som verktyg, säger Stig Broberg, It infrastructure & governance manager på DB Schenker.

Totalt beräknas satsningen kosta DB Schenker 20 miljoner kronor fördelade över tre år.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.