Både Quickchannel och Screen9 har varsin streamingplattform som rekommenderades i den stora Esam-utredningen förra hösten. När de nu går tillsammans har de gemensamt över 300 kunder i 10 länder.
De bildar svensk streaming-jätte – siktar ut i Europa
Branschen
Idag presenteras en storaffär i den svenska streamingtjänst-världen. Quickchannel och Screen9 går ihop och bildar en enhet som siktar på den europeiska marknaden.
– Nu kan vi se till att skapa den bästa plattformen tillsammans med alla våra utvecklare, säger Viktor Underwood som blir vd för det nya bolaget.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Telekom idag ringde upp Viktor Underwood, tidigare vd för Quickchannel som också blir vd för det nya gemensamma bolaget.
– Vi är båda stora svenska tjänster och har ett tag nu sett att vi driver den här genren framåt på den svenska marknaden. Ena dagen har Screen9 släppt en funktion som vi snabbt också skapat och den andra dagen har det varit tvärtom, säger han och fortsätter:
– Vi har därför pratat ett tag om vad vi skulle kunna åstadkomma om vi istället jobbade tillsammans.
Vem köper vem?
– Vi är ungefär lika stora så det är ingen som köper den andra. Vi går tillsammans för att vi tror att vi kan bli ännu starkare tillsammans.
Vilket blir namnet på det nya bolaget?
– Det blir Quickchannel, men det ska inte ses som att vi köper Screen9. Det är ett val vi gjort att fortsätta med det varumärket.
Ni har konkurrerande plattformar idag. Vems teknik kommer ni att använda?
– Vi har en hel del ganska långa avtal på båda plattformarna och därför ska vi se till att underhålla dem båda så att de fungerar väl. Men när vi tittar framåt så kommer vi ta det bästa från båda plattformarna och bygga vidare på Screen9:s bottenplatta. Den har det satsats mycket resurser på och är väldigt bra, säger Viktor Underwood.
Vad vill ni uppnå med gemensamma krafter?
– Nu ska vi se till att skapa den bästa plattformen tillsammans med alla våra duktiga utvecklare. Vi är stora i offentlig sektor och vill både ta oss in i fler segment och ut i Europa. Vi har fått in mer kapital från Blq Invest för att kunna växa ännu snabbare framåt så det här kommer att bli en otroligt rolig resa.
Screen9:s vd Robert Risberg blir kvar i det nya bolaget och får rollen som produktchef.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se